Eseményeink

Programjaink, eseményeint folyamatossan futnak. Tájékozódjon az eseményeinkről és vegyen részt rajtuk. Kellemes időtöltés a családoknak és LEGO kedvelőknek.

Kiállítás Kockás asztal Játszóház Építési verseny

Kocka Klub

Klubunk már 10 éve áll tagjaink és a közösségek szolgálatában. Isemrkedjen meg velünk és keressen minket!

Kocka Klub Facebook Kapcsolat

Projektjeink

Egész évben, több helyen tevékenykedünk. Ismerkedjen meg munkánkkal és a projektjeinkkel!

EKF 2023 Zirci óvoda Feladatgyűjtemény

Tatra 817

Sziasztok! Szeretném bemutatni az eddigi legnagyobb Technic moc-omat. Kb. 3 évet foglalkoztam vele (ültem rajta...) Ez leginkább az alkatrész hiánynak és az ’alkotói válságnak’ volt köszönhető.

Tatra 817 - kép 1

Az alapötlet egy trial truck volt, ami rendelkezik egy jó külsővel és tele van funkciókkal. Mint az előző mondatból sejthető ez így nagy ellentmondás, mivel a triál gépek lényege, hogy könnyűek és sallang (funkció, díszítés) mentesek. A truck trial nyomait itt-ott felfedezni a moc-ban, pl. az épített robusztus féltengelyek és a váltó. (A képeken látható féltengelyek eggyel korábbi verziók, de a moc-ban szereplőről nem készült külön kép.)

Tatra 817 - kép 2

Tatra 817 - kép 3

A gép 8 féltengelyt tartalmaz, mindegyik külön rugózással és meghajtással is bír. Az első négy féltengely kormányzott is. Itt egyoldali kardán erősítés is van, hogy akadály mászása közben ne törjön el a kardáncsuklók széle. (A korábbi verziókban a kardán mind a két végére kapott erősítést, de ezt helyhiány miatt elvetettem.)

Tatra 817 - kép 4

Az erőt 2 db XL motor adja egy váltón keresztül. A váltó 3 állásos, két sebességes (a középső állás az üres, amire szükség is lesz), valamint az XL motorok hajtása nem fonódik össze, így elméletileg az egy oldali hajtással való kormányzás (’skid steer’) is lehetséges, de ehhez a gép túl nehézre sikerült. (5+ kg, pontosan nem mértem le.) Ha a váltót üresbe rakjuk, így tudunk pár funkciót is kapcsolni. (Lehetne 1-es vagy 2-es sebesség fokozatban is, de egyszerre játszunk a daruval és haladjunk? Neeeem.) A funkciók: kompresszor ki-be kapcsolása, talpalók kitolása, forgózsámoly forgatása, darukar aktuátoros emelése, daru kötélzetének csévélése, elülső csörlő működtetése. Mindent összeszámolva a gépben 4 motorra jut 8 funkció, plusz a pneumatikus kapcsolók. Ebből a 2 db Xl végzi a nagyját, 1 db M végzi csak a váltást és egy másik M csak a kormányzást. Plusz 0,5 funkció, hogy a Lego motor (’fake engine’) is helyett kapott a gépben, amit szintén meghajt az Xl motor.

Tatra 817 - kép 6

A darukaron szerepel még pneumatika is, amik az emelést és kar kitolást végeznek, illetve a talpalást is pneumatika végzi.

A kabin formáját igyekeztem hasonlatossá tenni a Tatra 817-es katonai kabinjához színben és alakban is. A belső kidolgozás már inkább fantázia szüleménye.

Tatra 817 - kép 7

Tatra 817 - kép 5

Némi apróság a moc bemutató végére, hogy milyen fázisokon ment végig az építés:

1. verzió: Csenevészek voltak azok a féltengelyek. A motor elrendezés miatt nem fért el egy masszív sebességváltó.

Tatra 817 - kép 8

2. verzió: Ennek a konfigurációnak az érdekessége, hogy kanyarodást követő fényszórókat építettem az elejébe. Váltó még ebben sincs. Egy nem túl látványos videó azért készült erről:

Tatra 817 - kép 9

3. verzió: Itt már van kétsebességes váltó, ismét átdolgozott kasztni és láthatóan nehezedett a gép.

4. verzió: A súlycsökkentésé volt a szerep, és végül is ebből alakult ki a végleges alváz. Viszont a végleges verzióban az elemtartónak már nem jutott hely az alvázban, az előzőekben pedig végig ott volt és gyakorolta az elhelyezés a jótékony hatását a súlypontra.

Tatra 817 - kép 10

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=511936

Csetényi Norbert

Tatra 817 - kép 1
Tatra 817 - kép 2
Tatra 817 - kép 3
Tatra 817 - kép 4
Tatra 817 - kép 5
Tatra 817 - kép 6
Tatra 817 - kép 7
Tatra 817 - kép 8
Tatra 817 - kép 9
Tatra 817 - kép 10